fbpx

Mire figyelj családi vállalkozás indítása során?

A cikk lényege: Egy magazin készített velem interjút családi vállalkozás indítása témában. Ennek az interjúnak a kérdéseit osztom meg veled ebben a cikkben.

Egy magazin készített velem interjút családi vállalkozás indítása témában. Ennek az interjúnak a legfontosabb kérdéseit osztom meg veled ebben a cikkben. Úgy gondolom, hogy erről a témáról még mindig kevés szó esik, pedig egyre több embert érint.

Családok tízezrei próbálják összehangolni a magánéletben és a vállalkozásban betöltött szerepüket. Felmérések szerint sok cég esetében már megtörtént a generáció váltás. De így is rengeteg vállalkozás még csak mostanában találkozik először a generáció váltás problémájával. Ezért is fontos beszélni erről a témáról.

Sokaknak a családi vállalkozásokról elsőre a kis méretű, néhány alkalmazottal működő cégek jutnak az eszükbe. Pedig folyamatosan nő azon családi vállalkozások száma, ahol az árbevétel már eléri akár az 1 milliárd forintot is. Ez azt jelenti, hogy a családi vállalkozásoknak eltérő nehézségekkel kell megküzdeniük.

A folytatásban a magazin interjúban szereplő kérdések egy részét osztottam meg itt, és a rá adott válaszaimat.

Mi lehet az, ami problémát szülhet az egyes generációk között egy családi vállalkozás esetében?

A generációk közötti különbség jól látható a hétköznapok során. Létezik egy csoportosítás, amit eredetileg pszichológusok alakítottak ki. A szakemberek az 1920 után született nemzedékeket 6 generációra osztották fel.

Ezeknek a „csoportoknak” a létrehozásával alkottak különféle következtetéseket az emberekre jellemző, illetve tőlük várható tipikus vásárlási magatartásra. Úgy gondolom, hogy ezzel jól meghatározhatók az egyes generációk közötti különbségek.

Az egyes generációk más-más értékrenddel rendelkeznek, ami nehézséget okozhat egy-egy családi vállalkozás esetében.

Ha több generáció dolgozik együtt és az értékrendbeli eltérésekből eredő konfliktusok nincsenek megfelelően kezelve, az végül olyan ellentétté válhat, ami nem csak a vállalkozás, hanem a család felbomlását is okozhatja.

Érdemes kitérni arra a kérdésre is, hogy egy idősebb cégvezetőnek milyen feladatokban érdemes teret engedni a fiatalabb generációnak. Ilyen lehet például a marketing vagy az értékesítés.

Ezek azok a részterületei egy vállalkozásnak, ahol nagyon fontos „haladni a korral”. A digitalizáció rohamos terjedését a fiatalabb generáció jobban átlátja, emiatt pontosabban látják azt is, hogy mire vágynak a vevők. Megváltoztak a fogyasztói szokások is az elmúlt évek során, így más motivációk és értékek alapján hoznak döntést az emberek (generációs eltérések).

Más megközelítés szerint a tulajdonosi és menedzsment (vezetői) szerepkörök tudatos szétválasztása is jó megoldási irány lehet, de ez egy hosszabb folyamat.

Van esetleg olyan családi vállalkozás és tevékenység, ami kifejezetten árthat, ha a család együtt dolgozik?

Úgy gondolom, hogy nem maga a vállalkozás tevékenysége az, ami problémát okozhat.

Egy ideális családi vállalkozásban nincsen aránytalan munkaterhelés. Persze ez csak az elmélet. Sajnos a gyakorlatban ez az optimális állapot szinte sohasem valósul meg.

Sokkal jellemző, hogy a családtagok eltérő célokkal és motivációval rendelkeznek, ami meghatározza, hogy ki mennyit, és mit hajlandó elvégezni a napi munka során. Visszahúzó erő egy családi vállalkozás fejlődésében az a családtag, aki nem hajlandó kivenni a részét a közös célok érdekében. Rosszabb esetben, ha teljesen más elképzelése van az irányokról és emiatt állandósul a konfliktus.

Nagy nehézséget jelent, hogy egy családi vállalkozás esetében az elbocsátást nem csak kizárólag szakmai alapokon kell átgondolni, hanem van egyfajta érzelmi (személyes) oldala is. Hiszen itt rokonságról beszélünk, akik együtt nőttek fel, egy asztalhoz ülnek le az ünnepek alkalmával. Lehetséges, hogy a munkán kívül nincs is más probléma a kapcsolatban.

A tapasztalatom, hogy egy családtag elbocsátása a vállalkozásból már csak a legvégső esetben történik meg. Sokszor nagyon súlyos mulasztást vagy hibát kell ahhoz vétenie az adott illetőnek, hogy ez megtörténjen. Addig viszont nagyon sok nehézséggel, problémával és lelki fájdalommal kell szembenézni a tagoknak.

Ez kemény dió, nem kívánom senkinek, hogy keresztül menjen rajta!

Egy külső tanácsadót mindenképpen érdemes bevonni még a döntés meghozatala előtt, hiszen néha egy objektív szakértői vélemény teljesen más képet vázol fel. Vagy egyszerűen csak kimondja a teljesen nyilvánvalót, mert számára ez egy érzelemmentes helyzet – elfogultság nélkül tud beszélni a család tagjaival. A problémás helyzet mielőbbi tisztázása nagyon fontos a vállalkozás és a családi viszonyok szempontjából is.

Mennyire elvárás a szülők részéről, hogy a gyermekük vegye ki a részét a vállalkozásból és vigye azt tovább?

Talán ismerős a tanmese, hogy a gyermek először végig járta a ranglétrát, kitanulta a „mesterséget”, végül mire a vállalkozás vezetését átvette, már jól ismert mindent. Ráadásul a munkavállalók is kedvelték és elfogadták, mert nem egyből a vezetői székbe ült be.

Ez nagyon szép történet, de a gyakorlatban ez nem jellemző.

Én úgy látom, hogy a mai fiatal generáció, akiknél szóba kerülhet a vállalkozás átvétele (jellemzően ez a ma 25-40 éves korosztály) egy teljesen más világban nőtt fel, mint szülők és nagyszülők.

Jobb iskolákban tanulhattak. Elutazhattak külföldre tapasztalatot szerezni és nyelvet tanulni. Arról nem is beszélve, hogy egy digitális korban nőttek fel. Számukra az online világ a hétköznapi élet része.

Gyakorlatilag olyan tapasztalattal, értékrenddel és sok esetben széles világszemlélettel rendelkeznek, amibe már nem igazán fér bele az, hogy még éveket töltsenek el azzal, hogy a szamárlétrán lépkedjenek felfele.

Sok esetben úgy látom, hogy nem is lenne sok értelme. Sokszor nagyobb tudással rendelkeznek, mint a cégvezető szülők. Bár ez nem teljesen pontos megfogalmazás, inkább úgy mondanám, hogy másfajta tudással rendelkeznek, ami sokkal inkább megfelel a mai elvárásoknak. Egy jó értelemben vett lazább és nyitottabb szemlélet, ami sokat segít a gyorsan változó világban. Könnyebben reagálnak a piaci változásokra és üzleti kihívásokra.

Persze ez azért nem minden esetben van így. Felmérések támasztják alá, hogy a magyarországi családi vállalkozások jelenlegi tulajdonosai nehezen tudják átadni az utódoknak – az akár több évtized alatt  – felépített vállalkozást.

Ezt a problémát csak tudatos tervezéssel és együttműködéssel lehet megoldani. Emiatt érdemes lehet külső tanácsadó bevonása, aki egyfajta „közvetítő” szerepet is felvehet és mindkét fél érdekét, célját egyformán kezeli. Segít egy közös nevezőt találni.

Tudna mondani híres, régóta fennálló családi vállalkozásokat?

Nagyon régóta fennálló magyar családi vállalkozásokról nem igazán lehet beszélni ebben a kontextusban. A legnagyobb haza családi vállalkozások a rendszerváltás után indultak, a 90-es években vagy még később.

Ami talán sokak számára jól ismert az a Zwack család által gyártott Unicum. A vállalatot 1840-ben alapították, melyet jelenleg a család 5. generációja vezet.

Még egy utolsó kérdés. Hogyan tudnak hatékonyan együttműködni a rokonok egy családi vállalkozás tevékenysége során?

Ahogy korábban is említettem, hogy fontos megtalálni a családi élet és a vállalkozói munka közötti egyensúlyt. Ugyanez igaz a rokonok esetében is. Itt is keverednek a betöltött „szerepek”, amit csak tudatos szemlélettel lehet különválasztani. Alapvetően a családi kapcsolatok motiválóan tudnak hatni a vállalkozásra, viszont egy-egy konfliktus vagy probléma feloldása sokkal nehezebb.

A családon belüli személyes konfliktusok pedig kihatnak a vállalkozás működésére is. A legfontosabb, hogy kiegyensúlyozott és támogató családi viszonyban éljenek a tagok. Magas szintű problémamegoldó-készség elengedhetetlen. Úgy gondolom, ha jól működik egy család, az már fél siker a vállalkozásban is. Ugyanakkor mit ér egy sikeres vállalkozás, ha közben a családtagok megutálják egymást?!

További segítség a témában: családi vállalkozás indítása

A weboldalamon kiemelt témák között szerepel a vállalkozás indítása és fejlesztése. Alapvetően egy családi vállalkozás is ugyanazokra az elvekre épül, mint bármilyen más üzleti alapon szerveződő cég. Javaslom, hogy nézd meg a vállalkozásindítás témában írt könyvemet, ami további segítséget tud adni. Amennyiben kérdésed van, vagy szeretnéd a segítségemet kérni tanácsadóként, keress bizalommal!

Tartalomjegyzék

Hasznosnak találtad a cikket? Értesülj az elsők között a legújabb tartalmakról!

Iratkozz fel a „Belső Kör” e-mail listámra, mert így nem maradsz le semmiről! 

Hasznos vállalkozói tartalmakat és ajánlatokat küldök, amivel fejlesztheted a tudásodat és segítenek elérni a vállalkozói céljaidat.

🔒 Adataidat bizalmasan kezelem, nem küldök SPAM üzeneteket és bármikor leiratkozhatsz.
A gombra való kattintással megerősíted, hogy az Adatkezelési Tájékoztatóban foglaltakat megismerted és elfogadod.

Galántai Gergely vállalkozófejlesztő - marketing tanácsadó - vállalkozás - online marketing - weboldal készítés
Galántai Gergely

weboldalkészítő, marketing tanácsadó

Marketing Magazin szerzője

Több, mint 15 éve foglalkozom weboldalak készítésével és online marketing rendszerek kivitelezésével. 

A legkülönfélébb tevékenységű vállalkozások indításában és fejlesztésében vettem részt marketing tanácsadóként, így széleskörű tapasztalatra tettem szert. Végzettségem szerint közgazdász vagyok. Emellett számos magyar és külföldi marketing képzést végeztem el az évek során. 

Itt a weboldalon többféle vállalkozói témában készítek cikkeket, útmutatókat és oktatóanyagokat – teljesen kezdőtől, egészen a haladó szintig. Ha személyes segítségre van szükséged keress bizalommal!

Kérdésed van? Vedd fel velem a kapcsolatot és örömmel segítek!