Maximalista vállalkozó vagy? Akkor ezt a módszert meg kell ismerned!

A cikk lényege: Ismerd meg ezt a bevált módszert, ha úgy érzed, hogy nem jutsz egyről a kettőre maximalista vállalkozóként. Lehet, hogy ezen fog múlni a vállalkozásod sikere.

Mennyiség vagy minőség?

Az elmúlt években egy új trendet figyeltem meg, ami különösen a marketing és a vevőszerzés területén érvényesül. Ki lehet jelenteni egyértelműen, hogy az online kommunikáció teljesen átalakult és minőségnél fontosabb lett a mennyiség. Pár évvel ezelőtt még “belefért”, hogy egy vállalkozó órákat töltött el egy-egy Facebook poszt tökéletesítésével vagy napokat szánt egy Youtube videó elkészítésére.

Manapság viszont sokkal fontosabbá vált, hogy ne jobban, hanem többet kommunikálj

Elég csak megnyitnod bármelyik közösségi média oldalt és látni fogod, hogy ami pár éve még ciki és vállalhatatlan kategóriába tartozott, azt ma már az emberek szemrebbenés nélkül kiposztolják.

Maximalista vállalkozó vagy? Akkor ez most életbe vágóan fontos!

Nem megrémiszteni akarlak, hanem segíteni! De nem tudom finomabban megfogalmazni, hogy tényleg komolyan vedd a helyzetet! Ha te maximalista vállalkozó vagy, akkor fontos tisztában lenned azzal, hogy ezen múlhat minden. Lehet, hogy emiatt az egy dolog miatt fog csődbe menni a vállalkozásod.

Valakinek semmi sem szégyen…

Nincs mit szépíteni, mert egy kulturális pöcegödörben dagonyázunk. Elég csak pár percet eltölteni például a Tiktok-on.

Az emberek nagy részének nem jelent problémát, hogy hülyét csináljanak saját magukból. És most nem a minőségi humorról van szó. Hanem sokszor teljesen értelmetlennek és érdektelennek tűnő dolgokról készítenek az emberek videót. Rengetegen vannak, akik csak egy trendet másolnak le, akár szóról-szóra és semmilyen hozzáadott értéket nem képviselnek. Végül mégis egyre többen elkezdik őket követni. 

Nagyon bosszantó ez az egész jelenség és trend azok számára, akik valódi értéket szeretnének nyújtani vagy éppen maximalisták és fontos számukra a minőség.

Egy maximalista vállalkozó számára a mai trendek felérnek egyfajta rémtörténettel. 

Ugyanis egy maximalista ember számára nagyon nehéz “késznek” nyilvánítani bármilyen feladatot, mert mindig van valami, amit még lehetne rajta csiszolni és tökéletesíteni.

Ez a perfekcionista szemlélet azonban akár végzetes is lehet, ugyanis manapság mondhatni senkit nem érdekel a minőség – legalábbis a marketing kommunikációban.

Tehát ma már nem elég rendszeresen kommunikálni és reklámozni a vállalkozásodat.

A marketing kommunikációban ma már a mennyiség a meghatározó és nem a minőség.

Amikor ennyire erős egy trend, akkor érdemes végig gondolni, hogyan tudnád te, mint maximalista vállalkozó ezt a saját javadra fordítani…

Nyugodtan hibázhatsz

Ha te maximalista vállalkozó vagy, akkor számodra különösen fontos megbarátkozni az alábbi javaslatommal.

Kezdd el ma a megvalósítást azokkal az eszközökkel és tudással, amivel rendelkezel. Innentől kezdve kommunikálj minden egyes nap az olvasókkal és követőkkel, akik érdeklődnek a terméked vagy a szolgáltatásod iránt. a már meglévő vásárlókkal. És ne feledkezz meg a már meglévő vevőidről, ügyfeleidről sem.

Ma már bőven belefér, ha nem tökéletes az a poszt, amit megírtál.

Nem számít, ha rossz lett a videó vagy a hang minősége.

Még így is előbbre leszel, mint az, aki csak néha napján kommunikál tökéletes beállításokkal.

Kinek akarsz megfelelni?

A maximalista vállalkozó azt gondolja, hogy amit kiad a kezéből, az nem lesz elég jó a vásárlóknak vagy ügyfeleknek.

Valójában a magas minőség ebben az esetben nem a vevők igénye, hanem csak a te elvárásod saját magaddal szemben!

Gyakran látom, hogy a vevők számára teljesen másban nyilvánul meg egy-egy termék vagy szolgáltatás értéke, mint amit vállalkozóként feltételezünk.

Ez azonban nagyon téves útra tud elvinni.

Ebben a hibába főként a kezdő vállalkozók szoktak belefutni és belebukni.

Ha így nézzük a dolgot, akkor túl sok idő megy el a tökéletesítéssel. Ráadásul lehet, hogy nem is arra, amire kellene.

Tehát a legfontosabb az lenne, hogy pontosan megértsd mit is várnak el a vevők valójában

Gondold végig, hogy akiket rendszeresen olvasol vagy követsz hogyan kommunikálnak?

Rendszertelenül és akár heteket vagy hónapokat kell várni egy tartalomra? Vagy rendszeresen és akár előre tudod, hogy melyik nap fog megjelenni az új tartalom?

Azok, akik követnek téged nem azt várják el, hogy havonta legyen egy darab tökéletes posztod. Sokkal inkább szeretnének tőled minél több tartalmat kapni, ami számukra valamiért fontos, hasznos vagy éppen szórakoztató.

Az én javaslatom röviden: kommunikálj rendszeresen, kiszámítható módon. Törekedj továbbra is a minőségre, de ez nem mehet a mennyiség rovására. Próbáld meg az arany középutat megtalálni.

De van itt még valami… 

A kész jobb, mint a tökéletes…de tényleg így van?

Az elmúlt években elterjedt egy szállóige, miszerint a “kész jobb, mint a tökéletes”.

Ha tudatosan átgondoljuk ezt a mondatot, akkor könnyen rá fogunk jönni, hogy ez egy féligazság.

A féligazságokról pedig azt kell tudni, hogy veszélyesebbek, mint a szín tiszta hazugság. Könnyű elhinni és általában nagyon jól hangzik, de csak később derül ki, hogy mégsem működik a gyakorlatban.

Az igazság az, hogy sem a tökéletes, sem a “valamennyire kész” nem jó megoldás.

Ezt az ellentmondást pedig mindjárt fel is oldjuk és elmondom, hogy mit lenne érdemes szem előtt tartanod.

Kezdjük onnan, hogy a “kész jobb, mint a tökéletes” kijelentés mennyire nem állja meg a helyét, sem a vállalkozás indítása, sem pedig egy fejlesztési projekt megvalósítása során. De még a marketing kommunikáció során is (és itt hibázik a legtöbb ember).

Persze érthető, hogy a maximalista vállalkozó számára megadja a kezdő lökést a “kész jobb, mint a tökéletes” mantra.

Csak az a baj, hogy ez egy teljesen hibás logikára épül!

Ez az egyenes út a csalódott vevők felé

Biztos vagyok benne, hogy láttál már olyan vállalkozókat, akik nagy lendülettel indultak el, majd viszonylag rövid időn belül elvesztek a szürkeségben vagy meg is szűntek.

Mi ennek az oka?

Egy vállalkozásnak termékre és szolgáltatásra van szüksége, amit el tud adni.

Az eladást mindig megelőzi a reklám, aminek a kommunikáció az alapja.

Azt már megbeszéltük az előbb, hogy a maximalista emberek miért nem jutnak egyről a kettőre a megvalósításban. 

Másik oldalról viszont fontos felismerni, hogy a “valamennyire jó” dolgok, amiket csak azért dobtak piacra, hogy “végre induljunk el” szintén nem jó megoldás.

Ugyanis így tele lesz hibás részekkel és folyamatokkal a vállalkozás:

  • nem lesz profi a marketing kommunikáció (kinek-mit-hogyan-mikor kommunikálsz?)
  • hibásan lesz meghatározva a termék és a szolgáltatás értékajánlata (nem azt adod, amit a vevők elvárnak)
  • nem lesz profi a vásárlási folyamat (bonyolult a megrendelés, nincs vásárlási élmény)
  • nincsen megfelelő reklamáció kezelés
  • …és még sorolhatnám.

Mindez mit fog eredményezni?

Futószalagon jönnek az elégedetlen és csalódott vásárlók. Ide vezet ha valaki ész nélkül megfogadja az olyan jól hangzó mondásokat, mint például a “kész jobb, mint a tökéletes”.

Pedig lehetne ezt okosan is csinálni!

Egy módszer amit minden maximalista vállalkozó használni tud

A vállalkozások többsége folyamatosan erőforrás-hiányos:

Vagy nincs elég idő, vagy nincs elég pénz… vagy ami még gyakoribb, hogy egyik sincs.

Bárhogy is van, abban megegyezhetünk szerintem, hogy az időt érdemes tudatosan előre beosztani.

Szóval vegyünk alapul egy 10 órás munkanapot. Ebből kell kihozni a legtöbbet.

Tegyük fel, hogy egy hónap múlva szeretnéd, hogy legyen egy működő és bevételt termelő marketing rendszered, aminek a megvalósítására így összesen van mondjuk 200 órád.

Ezek a kérdések merülnek fel a megvalósítás előtt, amire pontosan tudnod kell a válaszokat:

1. kérdés: milyen folyamatokon megy keresztül egy érdeklődő, hogy végül vásárló legyen belőle?

2. kérdés: milyen feladatokat kell elvégezni, hogy a lehető legtöbb eredmény származzon a megvalósításból?

Haladjunk sorban a kérdések megválaszolásával.

Példa a vásárlási folyamatra

Egyszerű online értékesítési tölcsér vagy más néven sales funnel:

  1. Termék vagy szolgáltatás létrehozása, értékajánlat meghatározás, árazás
  2. Online hirdetések létrehozása (Facebook, GoogleAds stb.)
  3. Landing oldal készítése, ahova az érdeklődők érkeznek a hirdetésre kattintás után
  4. Vásárlási folyamat, bankkártyás fizetés kialakítása, automatizálása (számlák kiállítása)
  5. Termék vagy szolgáltatás átadása, logisztika
  6. Vevőgondozás további kommunikációval
  7. Upsell és Cross-sell termékek értékesítése
  8. További (fő) termékek és szolgáltatások értékesítése meglévő vevőknek

Ez így leírva is soknak tűnik… igaz vagy igaz?

Egy maximalista vállalkozó számára ideális állapotban mindegyik pont tökéletesen és profin lenne megvalósítva, amivel hónapokat vagy akár éveket tudna elvesztegetni.

Helyette van most összesen 200 munkaóra arra, hogy mindezt megvalósítsd.

Tehát hogyan és mire használod fel ezt a 200 órát, ha már ismered a folyamatot és tudod, hogy milyen feladatokkal jár a megvalósítás?

Az arany középút megtalálása a megvalósításban

Eddig kétféle megközelítésről beszéltünk:

Első esetben a maximalista hozzáállásról volt szó. Egy ilyen beállítottságú ember mind a 200 órát az első pontra “költené” el. Így csak a papíron lenne megtervezve egy tökéletes termék és szolgáltatás, de gyakorlati megvalósításra már nem marad idő.

A másik hozzáállás szerint ha a “kész jobb, mint a tökéletes”. Ebben az esetben az egyetlen cél, hogy minél előbb ki legyen pipálva minden feladat. Az eredmény pedig egy nyeklő-csukló gépezet lenne, ami borítékolhatóan kudarcot eredményez.

Akkor mégis mi a megoldás?

Két lépésben fogjuk feloldani ezt az ellentmondást!

1. módszer a maximalista vállalkozó részére:

Minimálisan Életképes Termék (MVP)

Az első egy termékfejlesztési módszer, ami teljesen új megközelítésbe hozza ezt az egész témát. Ehhez meg kell ismerni a Minimálisan Életképes Termék jelentését és működését (röviden: MVP).

Az MVP jelentése:

Minimum: kezdetleges, de már létezik és értékesíthető.
Viable: életképes, van rá kereslet, tehát a leendő vevőknek szüksége van rá.
Product: fizikai termék vagy szolgáltatás, amit el tudsz adni.

Összefoglalva ez azt jelenti, hogy létrehozunk egy terméket vagy szolgáltatást a legszükségesebb funkciókkal, ami az induláshoz elengedhetetlenül szükséges.

Később természetesen ezt tovább lehet és kell is fejleszteni a vevők visszajelzése alapján. 

Magyarán mondva, nem a saját elvárásaink és feltételezéseink alapján tökéletesítjük a terméket.

A Minimum Életképes Termék módszere azt jelenti, hogy azt adjuk amire a vevőknek a legnagyobb szüksége és igénye van (se többet, se kevesebbet).

Valójában az MVP azt jelenti, hogy “a kész jobb, mint a tökéletes”, de ezzel együtt megjelenik benne a maximalizmus is.

Ezzel a szemlélettel nagyon gyorsan lehet piacra lépni és hamar el lehet érni az első, kezdeti sikereket.

Természetesen a MVP-t még részletesebben is ki lehetne fejteni, de most csak a lényeget írtam le nagyon röviden.

2. módszer a maximalista vállalkozó részére:

A legnagyobb eredményt hozó feladatok profi megvalósítása

Ebben a lépésben azokra a feladatokra kell fókuszálni, amik a legnagyobb eredményt hozzák.

Többször leírtam már, hogy régen mennyire szerettem például az Excel táblázatokat színezgetni és megformázni. Ez azonban egyértelműen nem a legnagyobb eredményt hozó feladat volt. Persze kezdő vállalkozóként még nem láttam át ezt tudatosan.

Ezt azért írom, mert gyakran látom kezdő vállalkozóknál, hogy túl sok időt pazarolnak el olyan feladatokra, amelyek minimális eredményt hoznak.

Persze ezzel meg lehet nyugtatni a saját lelkiismeretünket, hogy “ma is mennyi mindent megcsináltam”. Azonban ez semmit sem ér, amikor az adókat, járulékokat és a számlákat kell kifizetni.

Ugyanis lehet, hogy csak néhány feladatot kellett volna elvégezni, ami akár többszörösére növelhette volna a bevételedet.

Az MVP termék vagy szolgáltatás létrehozása után a maradék időben a lehető legprofibban kell elvégezni a következőket:

  1. Profi online hirdetések
  2. Tökéletes értékesítési (landing) oldal (szövegírás, grafika, videó-prezentáció stb.)
  3. Precízen megtervezett és automatizált vásárlási folyamat, ügyfélélmény növeléssel

Mi lesz az eredménye ennek?

Gyakorlatilag a lehető legrövidebb idő alatt áll össze egy olyan rendszer, amivel már lesznek érdeklődők, de még fontosabb, hogy vásárlók is – azaz lesznek bevételeid, amit felhasználhatsz a marketing és értékesítési rendszered további pontjainak a megvalósítására vagy a meglévők tovább fejlesztésére (a meglévő vásárlók visszajelzése alapján).

Összefoglalás és záró gondolatok

Ezt a cikket elolvasva megérted, hogy mennyire fontos tisztában lenni a vállalkozások működésével, másik oldalról pedig miért fontos tudatosan megközelíteni egy-egy problémát.

Fontos felismerni, hogy a jól csengő motivációs idézetek, mint a “kész jobb, mint a tökéletes” önmagában értelmezve tévútra vihetnek. A maximalizmus pedig nem feltétlenül gyengeség, ahogyan azt sokan beállítják. Mindkét szemléletnek megvan a maga létjogosultsága, ezért egyik sem elvetendő.

Egy tudatos vállalkozó alkalmazza a Minimálisan Életképes Termék módszert. Ez alapján amit megvalósítasz, az igenis legyen tökéletes, de van amikor a profizmus a “minimalista” szemléletben fog testet ölteni.

Amennyiben hasznosnak találtad a cikket, akkor lépj be a zárt Facebook csoportomba, ahol beszélgethetünk erről vagy más vállalkozói témákról.

Ha pedig nem szeretnél lemaradni a legújabb bejegyzésekről és hasznos segédletekről, akkor iratkozz fel a Belső-kör e-mail listámra. Így az elsők között értesülhetsz a legújabb tartalmakról és lehetőségekről!

Tartalomjegyzék

Hasznosnak találtad a cikket? Értesülj az elsők között a legújabb tartalmakról!

Iratkozz fel a “Belső Kör” e-mail listámra, mert így nem maradsz le semmiről! 

Hasznos vállalkozói tartalmakat és ajánlatokat küldök, amivel fejlesztheted a tudásodat és segítenek elérni a vállalkozói céljaidat.

🔒 Adataidat bizalmasan kezelem, nem küldök SPAM üzeneteket és bármikor leiratkozhatsz.
A gombra való kattintással megerősíted, hogy az Adatkezelési Tájékoztatóban foglaltakat megismerted és elfogadod.

Galántai Gergely közösségi média profilkép
Galántai Gergely

vállalkozófejlesztő, marketing tanácsadó

Biznisz Blog szerzője:

Több, mint 13 éve foglalkozom marketinggel és weboldal készítéssel vállalkozóként. 
Az elmúlt 6 évben pedig a legkülönfélébb tevékenységű vállalkozás indításában és fejlesztésében vettem részt, így széleskörű tapasztalatra tettem szert ezen a területen is. Végzettségem szerint közgazdász vagyok.

Itt a weboldalon a vállalkozásodat, valamint a te személyes fejlődésedet szolgáló tudásanyagokat és kurzusokat találsz – teljesen kezdőtől, egészen a haladó szintig. Ha személyesebb segítségre van szükséged, akkor tanácsadás vagy a Biznisz Mentor Tudástár keretében is számíthatsz rám.

Ha kérdésed van, akkor vedd fel velem a kapcsolatot és segítek!