Olvasási idő: 18 perc | Tartalomjegyzéket az oldal alján találod.
Sokan álmodoznak arról, hogy az alkalmazotti munka helyett vállalkozók legyenek. Vannak, akiket a több bevétel lehetősége, a kötetlenebb munkavégzés vagy éppen az önmegvalósítás vezérel. Ez természetes, hiszen az a legjobb dolog, ha azzal foglalkozhatsz, amit igazán szeretsz csinálni – pláne, ha mindezt kötetlen módon teszed és még pénzed is van belőle. De nézzük meg most, hogy ez hogyan fog megvalósulni egy kisvállalkozás indítása esetén.
Legyen egy átfogó képed a kisvállalkozás indítása lépésekről
Egy felismerés vagy egy csalódás hozza elő az emberből az igényt, hogy változtatni szeretne a munkáján. Néha pedig egy mélyről jövő vágy és egy álom indítja el az úton, amit szeretne megvalósítani.
Van aki pontosan tudja, hogy mit szeretne csinálni és mi lesz a vállalkozói tevékenysége. Viszont van akinek kezdetben még az sincs meg pontosan, hogy mivel szeretne foglalkozni, de tudja, hogy vállalkozó szeretne lenni.
Bárhogy is van, mindenképpen rá kell térni a konkrétumokra és meg kell ismerni a vállalkozás indításának a főbb lépéseit. Ezalatt pedig mindenki meg tudja találni a vállalkozói ötletet, vagy éppen a meglévő elképzelése fog letisztulni.
Kezdetben elég átlátni a teljes képet. Ilyenkor nem szabad elveszni a részletekben, mert az nagyon nyomasztó tud lenni és megöli az egész lelkesedést és folyamatot.
Ez nem egy lehetetlen küldetés, de nagyon fontos időt szánni a felkészülésre! Így tudod csökkenteni a kockázatokat és elkerülhetsz számos gyakori buktatót.
Egy kisvállalkozás indítása és működtetése összetett feladat. Emiatt érdemes időben elkezdeni a tervezést, a felkészülést, valamint a tanulást. Sokkal biztosabb alapokkal tudsz te is elindulni, ha nem kapkodod el és utána jársz mindennek.
A legfontosabb, hogy kezdetben legyen egy átfogó képed arról, hogy mi is vár rád, ha a vállalkozók útjára akarsz lépni. Először legyen meg a térkép, és csak utána indulj el az úton.
Ez így logikus, igaz vagy igaz? 😀
Most ebben fogok neked segíteni!
Megjegyzés:
Tudnod kell, hogy ez egy összefoglaló, így nem fogok kitérni minden egyes részletre. Így is egy viszonylag hosszú és részletes útmutatót adok, értékes információkkal!
Javaslom, hogy szánd rá az időt, hogy végig olvasod.
Mentsd el a böngésző könyvjelzők közé ezt a cikket, mert így később is vissza tudsz rá térni.
Szeretnél jobban elmélyülni a témában? Olvasd el a 21 nélkülözhetetlen lépés mielőtt vállalkozást indítasz című e-könyvemet. Ebben közel 200 oldalon írok a témáról és segédleteket is kapsz a megvalósításhoz! Ha tényleg komolyan gondolod, akkor ez az „alapmű”, amit mindenképpen el kell olvasnod.
Kisvállalkozás indítása útmutató 2023.
Ebben az összefoglalóban a vállalkozás folyamatát két szakaszra osztottam. Így könnyebb lesz megérteni és az időben elhelyezni, hogy mikor mivel érdemes foglalkozni. Továbbá te is jobban átlátod, hogy éppen hol tartasz és mire kell aktuálisan több figyelmet fordítani.
A vállalkozásindítás folyamata és a hozzá kapcsolódó feladatok két fő szakaszra oszthatók:
- I. szakasz: a vállalkozás indítása előtti időszak
- II. szakasz: a vállalkozás elindítása, majd az azt követő kezdeti időszak
Most megnézzük részletesebben is, hogy a két szakaszban milyen lépések és feladatok várnak rád.
I. szakasz: A kisvállalkozás indítása előtti időszak
Fontos, hogy valós képet kapj a helyzetről
Talán te is hallottál már arról, hogy milyen sok vállalkozás megy csődbe nem sokkal az indulást követően.
Erről több statisztika készült. De nem is kell semmilyen felmérés, mert elég csak nyitott szemmel járni az utcán. Te is láthatod hogyan cserélődnek folyamatosan a boltok és üzlethelyiségek. Ami tegnap még egy fagyizó volt, holnap már lehet, hogy hamburgerező lesz. Az ajándékbolt helyére pedig talán egy új ruhabolt kerül. De ugyanez tapasztalható a szolgáltató vállalkozásoknál is vagy a webáruházaknál, csak ott nem annyira szembetűnő a változás, mert online működnek.
Objektív és őszinte segítség mindenek előtt
Nem akarlak megrémiszteni, de nem is foglak felelőtlenül bátorítani csak azért, hogy megvedd valamelyik oktatási anyagomat. Tanácsadóként számomra mindig a legfontosabb, hogy objektív és őszinte képet adjak a számodra – ami néha talán keménynek tűnik. De ez még mindig jobb, mintha belevágsz nagy lelkesen valamibe, amiről kiderül pár hónap múlva, hogy mégsem működik. Végül pedig több százezer vagy akár több millió forintot buksz vele.
Tehát, először is fontos a megfelelő kérdéseket feltenned:
„Miért szűnik meg vagy megy csődbe ennyi vállalkozás? Mit kellene tenni, hogy az én leendő vállalkozásom ne kerüljön ilyen helyzetbe?”
Számos oka lehet ennek, de nem akarom túlbonyolítani a választ.
Most abból a megközelítésből válaszolom meg ezt a kérdést, amit az elmúlt 13 évben tapasztaltam tanácsadóként és marketingesként – több száz konzultációt követően.
A tapasztalatom szerint két fő oka van annak, hogy ennyi vállalkozás csődbe jut:
- Tudás: vállalkozási és szakmai ismeretek hiánya
- Személyiség: a vállalkozó személyére vonatkozó problémák, hibás gondolkodásmód
Sok embernek nem szokott tetszeni, ha valamilyen hiányosságával szembesítik. A legtöbben ilyenkor a saját hiányosságait és hibáit inkább külső körülményekre hárítják. Például: „rossz volt a gazdasági helyzet, ezért kellett megszüntetni a vállalkozást” vagy „magasak a járulékok és az adók, így nem lehet vállalkozni” vagy „gátlástalanok a versenytársak és minden ötletemet lenyúlták” stb.
Nem azt mondom, hogy ezeknek nem lehet igazság alapja. De nekem az a véleményem, hogy érdemes előbb a saját házunk táján körbe nézni, mielőtt másokra kezdünk el mutogatni.
Természetesen vannak olyan dolgok, amik rajtunk és a hatáskörünkön kívül állnak – tehát NEM TUDSZ RAJTA VÁLTOZTATNI.
Mit tudsz ezzel tenni? Elfogadod a helyzetet és megpróbálod kihozni belőle a legtöbbet. Saját magaddal, az ügyfeleiddel és a vevőkkel foglalkozol. Fogadd el a „játékszabályokat”, és talán majd változni fog egy pozitív irányba – de az is lehet, hogy nem. Amire nincs ráhatásunk, abból meg kell próbálni kihozni a legjobbat és inkább foglalkozzunk a saját dolgunkkal, feladatainkkal. Ez egyébként kapcsolódik a felelősségvállalás témaköréhez, de erre most nem térek ki, mert túlságosan elvinné az eredeti témát.
A továbbiakban inkább megnézzük, hogy milyen vállalkozói ismeretekre van szükséged és milyen feladatokat kell elvégezned. Tehát ez az I. szakaszhoz tartozik, a vállalkozás indítás előtti időszakra.
1. Vállalkozás ötlet
Minden vállalkozás alapja egy működőképes ötlet.
Azt szokták mondani, hogy egy jó ötlet fél siker. Én pedig ezt azzal egészítem ki, hogy egy rossz ötlet teljes kudarc.
De az is igaz, hogy vannak, akik egy jó ötletből sem tudnak sikeres vállalkozást felépíteni.
Miért?
Ennek oka, hogy csak a felszínt látják és nem ismerik a vállalkozás belső működését.
Nincsenek tisztában azzal, hogy „hogyan” kell csinálni (know-how).
Javaslom, hogy ne a világmegváltó ötletet keresd, mert nincsen még elég rutinod és nagy valószínűséggel nem tudod reálisan felmérni, hogy működni fog-e az elképzelésed – értsd úgy lesz-e belőle elég pénzed.
Válassz inkább olyan tevékenységet, amire már van működő példa.
Így sem fogod megúszni a piackutatást, aminek rész a konkurens vállalkozások elemzése, az iparági trendek megismerése, a potenciális vevők beazonosítása és megismerése. Továbbá bele kell tanulnod az adott szakmába is, amivel foglalkozol majd. De még így is sokkal egyszerűbb lesz a dolgod.
2. Stabil anyagi helyzet és tőke az induláshoz
A harchoz nem „pénz, paripa és fegyver” kell, hanem „pénz, pénz és pénz”.
Egy kisvállalkozás indítása nem lehetséges pénz nélkül, nulla forintból.
Néhány nagyokos „tanácsadó” kezdte el mondogatni az utóbbi években, hogy akár nulla forintból is el tudsz indítani egy vállalkozást. Ez azonban bullshit! Egy jól csengő féligazság, amire már többször kitértem. Könnyen rá lehet fázni az ilyen tanácsok megfogadásával.
Nagyon jól hangzik amikor azt mondják, hogy nem kell pénz az induláshoz, de gondolj csak bele néhány dologba:
Még a legegyszerűbb szolgáltató vállalkozásokhoz is kell pénz. Pedig ebben az esetben szinte nincsenek induló költségek és nincsenek nagyobb beruházások sem.
De tegyük fel, hogy tényleg nem kell költened semmire.
Mit fogsz csinálni, ha az első hónapokban még nem lesz szinte semmi bevételed?
Kiadásaid és költségeid viszont 100%, hogy lesznek.
Pénzügyi tartalék szükséges
1. Induló tőke: a vállalkozás indításához szükséges pénz, ami ahhoz kell, hogy egyáltalán el tudd kezdeni a munkát (pl. gépek, berendezések, arukészlet, bérlemény esetén kaució, stb.)
2. Tartalék pénz 3-12 hónapra: ez azért szükséges, hogy ne kelljen újra visszamenned dolgozni alkalmazottként, ha az első néhány hónap mégsem úgy alakul ahogyan előzetesen megtervezed. Legyen elég tartalékod legalább 3 hónapra, de inkább 12 hónapra.
Pénzügyi tartalékra van szükséged az induláshoz és a kezdeti időszakhoz.
Tudom ez most rengeteg pénznek tűnik… de figyelj…
Több, mint 15 éve mondom tanácsadóként, hogy legyen elég tartalékod. Az utóbbi időben végre megértették az emberek, hogy miért mondtam ezt annyit. A pandémia alatt a fél világot lezárták 1,5 évre és karanténba kerültek az emberek. Az üzletek nem nyithattak ki, majd később is csak korlátozott feltételek mellett működhettek.
Akinek nem volt tartalék pénze, megtakarítása nagyon hamar lehúzhatta a rolót.
Van egy alternatív megoldás: ha most nincs elég kezdő tőkéd vagy tartalékod, akkor másodállásban is el tudod kezdeni a vállalkozást.
Ez egy egészen biztonságos helyzetet teremt. Ugyanakkor rengeteg idődet is elveszi és talán nem fogsz tudni olyan gyorsan haladni a vállalkozásod fejlesztésével. Így maradnak az éjszakába nyúló és hétvégi munkák a szabadidő és filmnézés helyett – viszont legalább a valódi céljaidért és önmagadért teszed az extra erőfeszítést!
3. Üzleti terv és pénzügyi tervezés
Ez a pont kapcsolódik az előző részhez.
Az üzleti terv egy olyan írásos dokumentáció, amit a vállalkozás indítása előtt kell elkészítened. Felöleli a leendő vállalkozásod teljes működését. Ennek a része például a pénzügyi terv, marketing terv és a működési terv. Részletesebben erről itt olvashatsz.
Össze kell tudnod állítani legalább alapszinten egy üzleti tervet, aminek a része a pénzügyi terv.
A pénzügyi tervben fogod összeszámolni az indulási költségeket, kezdeti beruházásokat, működési költségeket és ebben kell a bevételeidet is megtervezni – természetesen nem hasra ütés szerűen.
Erre rá kell szánni az időt.
A 21 nélkülözhetetlen lépés című könyvemben bemutatom az üzleti terv és pénzügyi terv készítés menetét és elmagyarázom benne az alapokat. Ha ezt a lépést kihagyod, akkor nagy meglepetések érhetnek a vállalkozásod működése során és így rengeteg buktatóba futhatsz bele.
Vállalkozói hitel felvételét kezdő vállalkozóknak nem javaslom.
A pályázati lehetőségeket is érdemes kétszer meggondolni, mert nagyon szigorú előírásoknak kell megfelelni (például kötelező fenntartási idő, bevételi elvárások).
Befektetőt pedig szinte biztosan nem fogsz találni kezdő vállalkozóként, hacsaknem tényleg valami nagyon tuti dolgot találtál ki és már vannak eredményeid, ami előrevetíti a vállalkozásod (további) jövőbeni sikereit.
4. Marketing és értékesítési ismeret az ügyfélszerzéshez
Most még a kisvállalkozás indítása előtti időszaknál tartunk, emiatt még nem a konkrét gyakorlati ügyfélszerzésről beszélünk.
Ebben a szakaszban kell megismerni és elsajátítani a legfontosabb marketing és értékesítési készségeket, ismereteket – tehát ez főként a tanulásról szól, de már el kell kezdeni a megvalósítást is.
Minden vállalkozás központi feladata az ügyfélszerzés és a meglévő ügyfelek gondozása.
A képlet nagyon egyszerű: ha nincs ügyfél (vásárló), akkor nincsen bevétel. Ha nincs meg a szükséges készpénzáramlás, akkor nem fog működni a céged.
Ha a vállalkozás indítása után kezdesz gondolkodni a vevőszerzésen, akkor már elkéstél. Az indulás után pillanatok alatt elrepülnek a hetek és a hónapok. Majd azt fogod észrevenni, hogy minden tartalékodat felélted, mert nincsen elég ügyfeled, vásárlód és nincsen elég bevételed.
A marketinget és értékesítést már az indulás előtt meg kell tanulni és készség szinten alkalmazni, hogy már az indulás első napján ott legyenek az ügyfelek és vevők.
Mit érdemes megtanulni még a vállalkozás indítása előtt marketing témakörben?
- weboldal készítés és alapvető grafikák készítése (pl. közösségi médiába)
- szövegírás
- közösségi média oldalak kezelése
- kommunikációs készségek
- online hirdetések működése (Facebook hirdetések, Google Ads)
- videó és podcast készítése, szerkesztése
- értékesítési technikák
- marketing stratégiák, folyamatok (pl. sales funnel)
- hírlevél küldő rendszer, e-mail marketing
- ügyfélkezelő rendszerek (CRM)
Ez csak egy rövid felsorolás, amit még ki lehetne egészíteni több dologgal. Így is egy óriási témakör és jól mutatja, hogy miért is van szükség akár 1-2 évre egy kisvállalkozás indítása előtt a felkészülésre és a tanulásra.
5. Vállalkozói önfejlesztés és vállalkozói gondolkodásmód
Ez egy elég megfoghatatlan témakör és sokan totál tévesen értelmezik. A probléma ott kezdődik, hogy a legtöbb ember nem is igazán tudja meghatározni mit is jelent pontosan az önfejlesztés.
Ha röviden kellene összefoglalnom, akkor inkább azt mondanám, hogy mi NEM az önfejlesztés. Például a valódi önfejlesztés NEM a Facebook idézetek és motivációs videók nézegetését jelenti, de még csak nem is a pozitív gondolkodásról szól.
Mindazt a szemléletet és gondolkodásmódot, amit az iskolákban és a munkahelyeken nevelnek az emberekbe, azokat szinte egy az egyben el kell engedni.
Mondhatnám úgy is, hogy fel kell szabadítani az elménket ez alól a több évtizedes programozás alól.
Helyette pedig olyan készségeket és vállalkozói szemléletet kellene elsajátítani, ami szükséges a sikerhez:
- fókuszált munkavégzés
- eredményességhez szükséges priorizálás (fontossági sorrendek, tudjál nemet mondani)
- problémamegoldás és döntéshozatal
- önismeret
- pszichológia (emberek viselkedése, mi mozgatja az embereket (ezek a drive-ok)
- tervezés és célkitűzés
- munka és magánélet egyensúly kialakítása
- asszertív kommunikáció
- stb.
Nyugi ezeket nem egyik napról a másikra kell megtanulnod… ezek hosszú évek kitartó munkája lesz! Ettől függetlenül nyugodtan elkezdheted a vállalkozásodat és közben fejleszted a készségeidet.
És mikor kezdj el ezekkel a dolgokkal foglalkozni?
Már ma!
És soha ne hagyd abba!
Komolyan mondom!
Itt érvényesül igazán az életen át tartó tanulás!
Egy kisvállalkozás indítása látszólag nem tűnik bonyolultnak és ez benne a csapda.
Még csak az 1. szakaszban tartunk (vállalkozás indítása előtti időszak), de már láthatod, hogy mennyire szerteágazó dolgokról volt szó.
Sokan indulnak el felkészülés nélkül, aminek az eredménye, hogy néhány hónap után visszamennek munkahelyet keresni.
Talán elsőre rémisztőnek tűnik ez az egész, de hidd el, hogy egy kis szorgalommal és türelemmel nagyon szép eredményeket lehet elérni a fejlődésben már rövid távon is. És ez fogja megalapozni a leendő vállalkozásod sikerét.
Én azt javaslom, hogy szánd rá az időt és legyél kitartó!
Ne sajnálj akár néhány évet is rászánni a felkészülésre, mert ez nem versenyfutás.
Semmi értelme annak, hogy gyorsan belevágj valamiben és pár hónap alatt eltapsolod a keményen megkeresett és félretett pénzed.
Ne dőlj be a marketingesek dumájának, mert nem az a jellemző, hogy huszonévesen valaki százmilliókat keres. Sőt, több olyan magyar tanácsadóról és marketingesről is tudok, akik nem keresnek ennyi pénzt annak ellenére, hogy ezt állítják – magyarán mondva hazudnak és megtévesztik az embereket.
Ez nagyon ritka és van, aki tényleg ennyit keres, de ez semmiképpen sem átlagos. A közösségi médiában mindenki szebbnek, gazdagabbnak és okosabbnak mutatja magát. Ez azonban csak a látszat. Ne dőlj be ennek, hanem szemléld a világot tudatosan és rá fogsz jönni, hogy mi az igazság!
Tanulj, fejleszd a tudásodat és legyél türelmes önmagaddal szemben.
II. szakasz: Vállalkozás indítása és az azt követő növekedési időszak
Készítettél egy üzleti tervet, így pontosan ismered már a leendő vállalkozásod működését. Ez a terv végig ott lesz veled egyfajta térképként. Ez mutatja az utat, hogy merre kell haladnod a céljaid eléréséhez.
Ismered a versenytársakat és a potenciális vásárlókat, mert utána néztél.
Rendelkezésre áll a szükséges pénz az induláshoz és tartalékod is van, arra az esetre ha minden kötél szakad.
Megvan a szakmai ismereted és a szükséges végzettséged is ahhoz, amivel foglalkozni fogsz vállalkozóként (vállalkozói tevékenység).
Marketing és értékesítési ismereteid vannak, ami elengedhetetlen a vevőszerzéshez.
Utánajártál annak, hogy honnan fogod beszerezni a termékeket (arukészletet), alapanyagokat.
Fejben és lélekben is minden a helyén van. Ez az önismereti rész. 😄
Akkor nincs más hátra mint előre!
Meg kell tenni az utolsó nagy lépést, ami valójában az első lesz vállalkozóként!
6. Jogszabályi, adózási és tevékenység specifikus előírások ismerete
Ehhez szükséged lesz ügyvédre, könyvelőre, esetleg adótanácsadóra és egyéb szaktanácsadókra is, ami a tevékenységedhez kapcsolódik.
Itt nincs mese, el kell menni és ki kell fizetni a konzultációs díjakat és feltenni az összes kérdést, illetve megbeszélni a teendőket.
Nem olcsó mulatság, de elengedhetetlen!
Ha nem egyedül leszel vállalkozó, akkor alaposan gondold át, hogy kivel társulsz. Azon túl, hogy megnehezíti egy rosszul megválasztott társalapító a munkádat, még további hátrányokkal is járhat.
Sajnos évtizedes barátságokat láttam emiatt tönkremenni. Talán még ennél is rosszabb, ha egy családtagról van szó. Légy nagyon körültekintő ebben a kérdésben!
Csak néhány dolog, amire érdemes odafigyelni:
- vállalkozás indítás feltételei
- vállalkozási forma előnyök és hátrányok
- törzstőke (társas vállalkozás esetén)
- kisvállalkozás indítása / cégalapítás / elindulás költségei
- jogi és könyvelési teendők, költségek
- adózás módja
- számlázás
Nem árulok el nagy titkot azzal, hogy az egyéni vállalkozók között most a legnépszerűbb adózási forma:
Kisadózó vállalkozások tételes adója – röviden: KATA
Előnye, hogy kedvező az adó mértéke és viszonylag egyszerű a hozzá kapcsolódó adminisztráció.
Ebben is vannak buktatók, amire oda kell figyelni, de egy jó könyvelő tudja ezeket.
Szerintem mindenképpen legyen könyvelőd és ne te bajlódj a bevallásokkal – még KATA adózóként se. Vannak sokkal magasabb hozzáadott értékű feladatok, amiket végezhetsz helyette. Nem kell mindent magadnak megcsinálni. Meg kell tanulni delegálni és kiszervezni a feladatokat.
Átalányadózás
Ez a cikk nem az adózásról szól, de fontos kitérni erre is. 2022. nyarán többezer magyar vállalkozó került nehéz helyzetbe, amikor kiderült, hogy a kedvező adózási forma a KATA, az addig ismert formájában megszűnik, illetve átalakulnak a hozzá kapcsolódó szabályok. Hamar kiderült, hogy a legtöbb vállalkozónak át kell térnie emiatt az átalányadózásra.
Úgy látom, hogy akik nem férnek bele az új KATA kereteibe, és nem szeretnének céget alapítani, a legtöbb esetben az átalányadó lesz a legjobb megoldás.
Ez egyébként továbbra is egy viszonylag egyszerű adózási forma.
A lényege, hogy a bevételt a végzett tevékenységnek megfelelő, jogszabály által meghatározott költséghányaddal csökkentjük – ez lesz a jövedelem, azaz az adó alapja és ez után kell megfizetni az adókat.
Léteznek online átalányadó kalkulátorok, amivel már egyedül is el tudod kezdeni a számolást.
Mindenképpen javaslom, hogy keress egy könyvelőt, adótanácsadót aki segít kiszámolni, hogy pontosan mennyi adót kell majd fizetned, és elkészíti neked a szükséges bevallásokat.
Ha ezeken a kötelező körökön túljutottál, akkor jogosan lehetsz büszke magadra.
Végre vállalkozó lettél!
Megalapozott tudással és felkészüléssel indultál el.
De további feladatok és kihívások várnak rád…
7. Termékfejlesztés és értékajánlat
Ez a feladat részben az indulás előtt, részben az indulást követően történik – ugyanis ez állandó feladat.
Most a kisvállalkozás indítása utáni szakaszhoz tettem ezt a pontot, de tehettem volna az első szakaszhoz is – más a megközelítés.
A lényeg, hogy úgy kell kialakítanod a szolgáltatásodat és a termékedet, hogy az a célközönséged, azaz a potenciális vásárlók számára vonzó legyen.
Nem elég, ha jó a terméked, hanem annak is kell látszania, mert ettől válik könnyebben eladhatóvá. Ezt racionális (tényszerű) és emocionális (érzelmi) tényezők fogják ezt meghatározni.
Ahhoz, hogy a potenciális vevők számára tényleg egy vonzó terméked / szolgáltatásod legyen rengeteg visszajelzésre van szükséged.
Racionális tényező: például ilyenkor derül ki, hogy a piackutatás és az üzleti terv készítése során meghatározott árazás tényleg megállja-e a helyét a gyakorlatban. Ugyanis számos egyéb dolog szólhat közbe, mint a gyártási költségek változása, csomagolás és szállítás, raktározás stb.
Emocionális tényező: ez bármilyen szubjektív és érzelmi dolog lehet, ami alapján döntenek a vásárlók. Például hiába jó a hamburgered ára és még finom is, de azért nem mennek be hozzád enni, mert olajszagúak lesznek már 3 perc után vagy udvariatlan a kiszolgáló személyzet. Ez egy szubjektív dolog, mert valakit ez nem fog érdekelni és így is be fog menni.
A termékfejlesztés mindig a vevői visszajelzésekre kell alapozni és nem a saját feltételezéseinkre.
8. Vevőszerzés (marketing és értékesítés)
Az első és legfontosabb lépés (amit már részben el tudsz kezdeni az indulás előtt is) az ügyfélszerzés – azaz a marketing és értékesítés.
Ehhez szükséges megismerned a marketing stratégiákat és marketing eszközöket, valamint az értékesítési technikákat. Ha nem akarsz ezzel a feladattal túl sokat bajlódni, akkor lehetőséged van arra, hogy konzultáció, tanácsadás keretében átbeszéljük a te vállalkozásodra szabottan.
Érdemes egy marketing tervet és értékesítési tervet készíteni (üzleti terv része), ami mentén tudatosan haladhatsz.
A rövid és a hosszú távú szemléletet kell ötvözni és megtalálni az egyensúlyt:
Ennek oka, hogy már rövid távon is legyen bevételed és ki tudd fizetni a költségeket. De vannak olyan marketing és értékesítési stratégiák, amik csak hosszú távon hozzák az eredményeket és a fejlődést. Ezekkel a feladatokkal pedig rendszeresen kell foglalkozni.
9. Csapat: alkalmazottak vs. kiszervezés
Egy fontos dolgot mindenképpen szerettem volna még megemlíteni – ez pedig a csapat.
Sokszor felmerül a kérdés, hogy egyedül vagy valakivel együtt társulva érdemes vállalkozást csinálni?
Érdemes-e alkalmazottat felvenni vagy inkább ki kell szervezni a feladatokat?
Egy kisvállalkozás indítása esetében vannak olyan tevékenységek, ahol jobban megéri felvenni egy alkalmazottat, illetve van amikor nem is tudod máshogy megoldani a működést (pl. egy bolti eladó vagy felszolgáló munkakör esetében).
Viszont egy adminisztrátort vagy egy marketingest a kezdeti időszakban nem éri meg alkalmazottként felvenni és valószínűleg nem is tudod kigazdálkodni a bérköltségét. Emiatt célszerű megoldás a feladatok kiszervezése más vállalkozásoknak (pl. könyvelés, marketing, adminisztráció, logisztika stb.)
Az állandó munkatársnak és a kiszervezésnek is van előnye-hátránya, de ezt mindig az egyéni helyzet dönti el.
Összefoglalás
Ennek a cikknek a célja az volt, hogy egy részletesebb összefoglalást és útmutatást adjon a kisvállalkozás indítása témakörben. Fontosnak tartom kiemelni, hogy még a vállalkozás indítása előtt alaposan fel kell készülni és megszerezni a szükséges tudást, valamint elsajátítani a megfelelő szemléletet.
Biztatlak, hogy kezdd el már ma a felkészülést, hiszen nagyon sok téma van, amit érdemes megismerned és fejlesztened benne a tudásodat.
Az én célom, hogy sikeres vállalkozó legyél és örömmel végezd a munkádat, ezáltal értéket teremts. Minden tartalom és tudásanyag a weboldalamon ezt a célt szolgálja.
Szívesen segítek vállalkozás indítása vagy üzletnyitás előtt tanácsadás formájában is.
Ha bármilyen kérdésed felmerült, akkor keress bizalommal! Sok sikert a megvalósításhoz! 😉