fbpx

Hogyan segít a szövegírás abban, hogy jobb vállalkozó legyél?

A cikk lényege: Olvasd el hogyan segíthetnek a szövegírás és az íráshoz kapcsolódó technikák, hogy sikeresebb vállalkozó legyél.

Olvasási idő: 14 perc | Tartalomjegyzéket az oldal alján találod.

Ezért kezdtem el sokat írni

Biztosan te is láttad már a filmekben, ahogy tini lányok az ágy alatt rejtegetik a naplójukat, amiben titkos kis feljegyzések vannak. Sőt, talán neked is volt ilyen… 😅

Ezen persze sokan jókat mosolyognak, mert gyerekes dolognak tűnik. Azonban ez egyáltalán nincs így, és nagyon is hasznos dolog még felnőtt korban is a napló vezetés – ha nem is pont abban a formában ahogyan a filmekben látjuk. Helyette használjuk inkább a szövegírás kifejezést, mert ez szélesebb körben értelmezhető (cikk szövegírás, közösségi média bejegyzés, üzleti tervben, probléma felvázolására, ötleteléshez stb.)

Mondok egy gyakorlati példát.

A munkám során sokszor tapasztaltam azt, hogy a fejemben van egy megoldásra váró probléma vagy feladat. Aztán bárhogy is próbálom megtalálni rá a megoldást vagy az odáig vezető utat, csak még nagyobb zűrzavart érzek. Ez egy idő után pedig nyomasztó és frusztráló érzéssé válik.

Ezt úgy fogalmaztam meg, hogy a fejemben lévő megoldásra váró feladat csak viszi a „mentális energiámat”. A szövegírás során pedig pont ezt a mentális energiát tudom felszabadítani…

Szövegírás alapok és az önfejlesztés

Mondok egy hétköznapi példát

Szeretnél egy ebédet készíteni.

Ez nyilván nem egy nagyon bonyolult dolog így az alábbi lépésekből áll:

  1. Recept kiválasztása az interneten.
  2. Hozzávalókat megvenni a boltban.
  3. Recept alapján elkészíteni az ételt.

Amikor így felvázoltad a lépéseket, akkor persze te is tudod legbelül, hogy ez ennél jóval bonyolultabb lesz. Főleg kezdőként, amikor még nincs tapasztalatod a főzésben.

Ilyenkor van egy nyugtalanító érzés, mert jól tudod, hogy számos dolog közbejöhet vagy felülírhatja az eredeti elképzelésedet.

És ez valóban így fog történni… 

Már az első lépésnél rá fogsz jönni, hogy a recept kiválasztása sem egyszerű.

Rákeresel a zöldbab főzelék receptre, ami egy elég egyszerű ételnek mondható.

Majd kerekedni fog a szemed, hogy 57 féle módon is el tudod készíteni… 🤣🤣

Recept fotó példa tervezés

Én imádok főzni, de kezdő koromban számomra is nagyon zavaró volt, hogy ennyi recept közül melyiket válasszam ki.

Nem tudtam, hogy melyiknek milyen lesz az íze vagy mennyire bonyolult elkészíteni.

Aztán belefutottam abba is, hogy számos receptben nem voltak megfelelőek az arányok, így sokkal hígabb lett a főzelék.

Visszatérve…

Lesznek még további feladatok is, amik menet közben felmerülnek…

  • bevásárlás előtt ellenőrizni kell, hogy mi van otthon és nem járt-e le a szavatossága
  • a főzés elkezdése előtt még el kell mosogatni az edényt, ami tegnapról ottmaradt 😄
  • ha nem is a babfőzeléknél, de például egy hús sütésénél hogyan állítsd be a sütőt, ha neked nincs hőfok kijelző
  • stb.

Ezek mind-mind olyan problémák, amik menet közben derülnek ki. Pedig te csak egy gyors ebédet akartál készíteni.

Na most gondolj bele, hogy ez csak egy egyszerű példa volt.

Ennél sokkal bonyolultabb problémák és megoldandó feladatok vannak az életben vagy éppen egy vállalkozás indítása és működése során.

Ha csak fejben gondolod végig, akkor lényeges részletek maradhatnak ki egészen addig, amíg oda nem érsz az adott folyamatban.

Amikor pedig eljön egy újabb probléma vagy feladat, akkor meglepődve tapasztalhatod, hogy erre miért nem gondoltál korábban?

Limitált a mentális energiánk

A válasz pedig az a fenti kérdésre, hogy azért nem gondoltál erre korábban, mert fejben korlátozott a rendelkezésre álló memória vagy ahogyan én hívom a mentális energiánk.

Nagyon hamar eljön az a pont ahonnan már nem lehet részletekbe menően átgondolni egy feladat megoldását.

A memóriánk pedig sokkal hamarabb megtelik, mint azt szeretnék

A másik probléma, hogy a fejben gondolkodás nagyon energiaigényes. Sokkal hamarabb elfárad az ember, ha mindent fejben kell tartania. Ez pedig a hatékonyság, eredményesség és a minőség rovására megy. És minél jobban fárasztod magad, annál kevesebb dolgot leszel képes fejben tartani – lefelé tartó spirál.

Szabadítsd fel az elmédet

Az életben és a munkában jellemzően összetett problémák vannak, amelyeknek a megoldása kreatív és kritikus gondolkodást igényel. Ez mindig leköti a memóriát és rengeteg mentális energiát emészt fel.

A megoldás tehát (szinte) minden esetben, hogy kiírjuk mindazt, ami a fejünkben van.

Készíthetünk vázlatokat, feladatlistákat vagy akár rajzolhatunk is (pl. elmetérképet).

A végeredmény, hogy minél több részlet kerüljön a felszínre és minél kevesebb dolgot kelljen fejben tartani – így fel tudod szabadítani a mentális energiádat.

Ha itt befejeznéd ennek a cikknek az olvasását, máris megkapnád a választ arra, hogy miért leszel jobb vállalkozó, ha többet írsz.

De van itt még más is…

Tanulási szintek: a szövegírás okosabbá tesz

Teszteld le a tudásodat

Van egy kedvenc gyakorlatom, amit most csinálj meg mindenképpen. Összesen 1 perc a feladat, és megéri megcsinálni, mert egy nagyon fontos tanulságot tartogat a számodra! 

Nagyon egyszerű lesz… vagy mégsem?! Mindjárt kiderül! 😀

Benne vagy? 

Akkor mondom…

  1. Vegyél elő egy üres papírt és tollat.
  2. Állítsd be az órádon vagy a telefonodon az időzítőt 60 másodpercre. Ennyi időd lesz a feladatra.

Megvagy?

És kérlek, hogy ne csalj…

Oké! Kezdhetjük?

Akkor most fejből, tehát emlékezetből….

Rajzolj le most egy hagyományos biciklit. 60 másodperced van rá. Óra indult…

Megvagy? 

Akkor most keress rá az interneten egy biciklire és nézd meg a saját rajzodat és a valóságot.

Sikerült? 😅

A feladat tanulsága

Hihetetlen, hogy gyerekkorunk óta tudunk biciklizni. Vagy ha mégsem, akkor is minden nap látunk bicikliző embereket az utcán. Saját felmérésem alapján az emberek 80%-a nem tud elsőre lerajzolni egy hagyományos biciklit tökéltesen. 

Amikor először megcsináltam ezt a feladatot, akkor kb. 90%-ban sikerült jól lerajzolnom egy biciklit. Egy részlet volt, amit nem jól rajzoltam le. Mindezt úgy, hogy pont előtte vásároltam új biciklit és heteken át kerestem a megfelelőt.

Számomra ez egy óriási tanulság volt!

Megerősített abban, hogy a valós tudásunk nem olyan, mint ahogyan azt feltételezzük.

Az szövegírás segít elmélyíteni a tudásodat

Az emberek nagy része képtelen megfelelő formába rendezni a gondolatait.

Ez számos problémát eredményez.

Például lassabban vagy hiányosan oldják meg a feladatokat, minőségi problémák is felmerülhetnek.

Az emberek többségének „zavaros” a kommunikációja, mert mindig mindent fejben tartanak.

Emiatt például nem tudnak hatásosan érvelni, ami nem csak vállalkozóként, hanem a hétköznapi életben is elég fontos készség.

A választékos és meggyőző beszéd az élet minden területén óriási előnyt jelent.

Tanulási piramis

Az alábbi képen a tanulási piramist látod.

Tanulási piramis szövegírás vállalkozóként

A tanulási piramis azt mutatja be, hogy a tanulás annál hatékonyabb, minél inkább aktív az adott tanulási módszer.

Minél több érzékszerv kapcsolódik be, annál hatékonyabbá válik a tanulás.

Ez alapján a csoportos átbeszélése egy témának vagy a maga a gyakorlás sokkal eredményesebb, mint mondjuk csupán elolvasni vagy meghallgatni valamit. Ezért is biztatlak arra folyamatosan, hogy lépj be a Facebook-csoportomba, ahol beszélgetni tudunk közösen egy-egy témáról, akár csoportosan is.

A fenti ábrából jól látszik, hogy a „Taníts, hogy tanulj” elv az egyik legjobb módszer a tanulásra, valamint a megvalósítás.

Ez pedig a másik dolog, amit mindig mondok, hogy ne csak olvass tőlem anyagokat, hanem gondold át a saját életedre vagy vállalkozásodra vonatkoztatva és valósítsd meg az olvasottakat, azaz csináld!

Azok az emberek, akik másokat tanítanak nagy erőfeszítést tesznek annak érdekében, hogy megértsenek egy adott témát.

Amikor egy oktatóanyagot készítek vagy egy cikket írok azzal magam is tovább mélyítem a meglévő tudásomat abban az adott témában.

Egyrészt új témákat keresek főként angol nyelvű oldalakon, amivel szélesítem a már meglévő ismereteimet.

Majd a tudást egy logikus és érthető formába rendezem.

Ehhez előre végig kell gondolni a téma főbb pontjait, hogy azokban mit is akarok pontosan kifejteni, hogyan akarok érvelni stb. – mindezzel pedig mélyítem a tudásomat az adott témában.

Mennyire vagy jártas egy témában?

Nagyon egyszerűen ki tudod deríteni, hogy mennyire vagy jártas egy témában.

A tanulási szint azt jelenti, ha egy adott dologról nem tudsz legalább egy 2000 szavas cikket megírni (ez körülbelül 10 oldal), akkor valójában nem is érted igazán az adott dolgot.

Persze sok ember úgy gondolja, hogy bármiről tudna ennyit írni. Aztán, amikor elkezdi, akkor jön rá, hogy nem is olyan egyszerű.

Lásd a fenti biciklis feladatot példaként…

Ilyenkor jönnek elő a kifogások, hogy „nem szeret szöveget írni” vagy „nincsen erre ideje vállalkozóként” – de egyébként ha nekiállna, akkor meg tudná csinálni… Hát persze… 😅

Az ember egoja könnyen bekapcsol és máris tiltakozik, hogy “mi köze van egymáshoz a szövegírásnak és a tudásnak”.

Hidd el, hogy nagyon is sok… próbáld ki és rá fogsz jönni!

Én is sokszor jártam úgy, hogy azt gondoltam valamiről, hogy értem. Úgy gondoltam, hogy érdemes lenne arról egy cikket is írni.

Viszont hamar szembesültem a fájó ténnyel, hogy valójában mégsem értem igazán mélyen az adott dolgot. Hiszen voltak gondolataim a témáról, de mégsem tudtam őket úgy átadni, hogy az más számára is érthető, világos és logikailag is jól felépített legyen.

Tehát csak felszínes ismereteim voltak, pedig szentül hittem előtte, hogy én nagyon értem!

Nem is olyan egyszerű meghatározni egy adott témánál, hogy mi legyen az eleje – közepe – vége. Melyek azok a dolgok, amiket fontos kiemelni és részletesebben taglalni és mi az amit akár ki is lehet hagyni.

Nem tudom, hogy mit nem tudok

A tanulással foglalkozó szakemberek szerint az a legveszélyesebb a sikerességet illetően, amikor egy adott dologgal kapcsolatban a “nem tudom, hogy mit nem tudok”.

Amikor hiányában vagy annak az információnak, hogy mik azok a dolgok amiről még csak nem is tudsz.

Kezdő vállalkozók futnak bele ebbe a hibába.

Úgy gondolják, hogy nem bonyolult egy vállalkozást elindítani és működtetni.

Emiatt sokan tévesen gondolják, hogy felesleges üzleti tervet készíteni, mert már fejben úgyis megvan minden.

Sokan gondolják a Facebook hirdetésekről is, hogy nem bonyolult megcsinálni. Így rengeteg pénzt égetnek el teljesen feleslegesen, mert nem is tudják, hogy mik azok a dolgok, amire oda kellene figyelni.

De amikor jelentkezik egy olyan probléma, amire korábban nem is gondolt (pl. nincs elég bevétel, nem teljesítenek jól a hirdetések), akkor jön a kétségbe esés és a kapkodás. És persze a mindenki más a hibás szemlélet…

Nem tudta, hogy mit nem tud. Ez a tudás illúziója.

Amikor valaki így jut el egy felismerésre, az általában anyagi és időbeli veszteséggel jár.

Nekem az a tapasztalatom, hogy a szövegírás során tudom összegezni a tudást, amit egy témával kapcsolatban megszereztem. 

A tanulásnak ez már egy magasabb szintje. 

Egy hosszabb cikk megírásának a végére érve senki nem lesz butább. Maximum felismeri azt, hogy mennyi minden van, amit még nem tud. De ez is egy nagy előrelépés. Legalább most már tudjuk, hogy mit nem tudunk!

A legtöbb esetben kutatómunkát kell végezni, új ismereteket kell szerezni és ennek eredménye, hogy az szövegírás végére többet tudunk egy dologról, mint a kezdetben. 

Gyakorold a szövegírást és jobb vállalkozó leszel

Abban persze van igazság, hogy valakinek nehezen megy a szövegírás és ez megnehezíti, hogy átadja a tudását egy szöveges cikk formájában.

Jellemzően azonban nem ez a probléma, hiszen már általános iskolában megtanultuk a hármas tagolást: bevezetés – tárgyalás – befejezés. 

Ennél tényleg nem kell több kezdetben és minden más csak kifogás. Mert nem kell költői magaslatokba emelkedni. Persze egy marketing szövegírás már ennél jóval bonyolultabb tud lenni, de kezdetben nem is ez a cél.

A probléma inkább az, hogy az átadni kívánt tudás hiányos.

Az megint csak egy kifogás, hogy valaki nem szeret írni. 

Ezt általában azok mondják, akik iskolás korukban írtak utoljára fogalmazást vagy egy hosszabb szöveget.

Kezdetben tényleg nehéz ebbe visszarázódni. 

Nekem is az volt. 

De gyakorolni kell és ennyi. Nincsen trükk. 

Minden egyes cikk szövegírás után gyakorlottabb leszel.

Persze itt lehetne azt megemlíteni, hogy ki mennyire kitartó. 

Van, aki eleve bele sem kezd. 

Van, aki elkezdi, de az első nehézségnél feladja. 

És lesznek olyanok, akik gyakorolnak és addig dolgoznak egy-egy cikken, amíg az elég jó nem lesz. 

Aztán majd a marketing szövegírás technika is segíthet, amivel még jobb cikket vagy bejegyzéseket tudsz készíteni. Erre is vannak formulák, formátumok amin csak végig kell menni – egyfajta sorvezetők.

Nekem az a tapasztalatom, hogy sokan azért sem szeretnek írni, mert ennek során szembesülnek a saját hiányosságaikkal.

Az első hibákat mindenki elköveti, de kevesen vannak, akik tovább is mennek. Rengeteg ember van, akinek világmegváltó ötletei, nagy tervei és még kreativitása is van, de sokkal kevesebben vannak azok, akik végig is viszik a folyamatot (nincs önfegyelem, hiányzik a kitartás).

Annyiszor elmondtam és leírtam már, hogy nincsen csodapirula, nincsen titkos módszer, amivel a melót, valamint a nehéz és szenvedős időszakot meg lehet kerülni. Nincs ilyen és nem is lesz!

Gondold tovább a témát és ne másolj!

Itt most arra szeretnék kitérni egy rövid gondolat erejéig, hogy miért ne másolj le másokat. 

Egyrészt a másolás és plagizálás nem szövegírás – ezt lopásnak hívják.

A szellemi termékek lopása ugyanúgy büntethető, mint egy fizikai termék eltulajdonítása. A digitalizációval pedig még inkább előtérbe fog kerülni ez a téma. 

Ugyanakkor ne legyünk álszentek. Egy olyan világban élünk, ahol szinte lehetetlen új dologgal előállni

Ha eszedbe jut egy téma, amiről írnál, akkor szinte biztosra vehető, hogy valaki már korábban foglalkozott azzal a dologgal és írt is róla.

De ez természetes, hiszen egy témáról hogyan tudnánk írni, ha korábban nem tanultunk volna róla valahol valakitől. 

Legyenek önálló gondolataid és saját tapasztalataid

Ne mások szövegét akard átírni, hanem gondold tovább a témát.

Töltsd meg a saját tapasztalataiddal, saját véleményeddel és a saját stílusoddal. 

Ettől lesz egyedi.

Én úgy gondolom, hogy ezek közül a saját tapasztalatok megosztása és a saját egyéni stílus megtalálása a legfontosabb. Ezt nem tudja helyettesíteni még a mesterséges intelligencia sem (AI, ChatGPT).

Tehát röviden tömören: ne másolj, hanem gondold tovább a témát és add magad

Szerintem ez itt a kulcs.

Ha nem szeretsz írni, használd az elmetérkép technikát!

Ez a technika nagyon népszerű, mert jól működik. Használják a vállalkozók az összetett projektekhez, a diákok a tanuláshoz vagy a magánemberek a hétköznapi dolgok és problémák megoldásához.

Van egy kedvenc sztorim, ami a Boing vállalat nevéhez fűződik.

Ha a repülőgépekre gondolsz, akkor ismerős lehet ez a név. 

A sztori pedig arról szól, hogy a Boeing Aircraft mérnöki kézikönyvét egy 7,5 méter hosszú mindmap-be (elmetérképet jelent angolul) vázolták fel. Ezt láthatod az alábbi fényképen.

Boeing elmetérkép mindmap bemutató

A történet szerint egy 100 mérnökből álló csapat néhány hét leforgása alatt meg tudta tanulni mindazt, ami korábban több évig tartott – ezzel pedig 11 millió dollár kiadást sikerült megtakarítania a vállalatnak.

Én is rendszeresen használom ezt a módszert a szövegíráshoz, oktatási anyag készítése során vagy éppen ennek a cikknek a megtervezéséhez. 

A módszer hatékonysága abban rejlik, hogy egyszerre segíti a kreatív és a racionális gondolkodást. 

Gondolat nagytakarítás technika

A másik nagyon jó módszer, amit rendszeresen alkalmazok, hogy helyet szabadítsak fel az elmémben a gondolat nagytakarítás. 

Ilyenkor egyszerűen elkezdem kiírni az összes feladatot, problémát ami csak az eszembe jut. Nem gondolkodom a megoldáson, hanem egyszerűen csak kiírom, ami a fejemben van

Érdemes először egy hosszabb időintervallumot rászánni, például 30-60 percet. 

Kezdetben nagyon gyorsan fog növekedni a lista, aztán eljön az a pont, amikor már szinte kínszenvedéssé válik a dolog, mert nem fog semmi eszedbe jutni.

Bárhogy is van, használd ki a teljes időt, amit erre a célra szántál és a végén is erőltesd meg. Akár vizualizációval is alkalmazhatod, ami nekem nagyon bevált – így újabb és újabb feladatokat tudok még felírni. 

Ezt a módszert jó esetben csak egyszer kell megcsinálni, majd több hónapra elegendő feladatod lesz. Később pedig már csak azzal kell bővítened a listát, ami éppen eszedbe jut. Fontos, hogy azonnal írd ki a fejedből, ha bármi felmerül, mint elvégzendő feladat. 

Természetesen ezek után fontos prioritásokat felállítani és valamilyen rendszer szerint haladni a feladatok elvégzésében és a problémák megoldásában, mint például a GTD (Getting Things Done) módszer

Összefoglalás és záró gondolatok

Én úgy gondolom, hogy a szövegírás az egyik legjobb módja a gondolataink rendszerezésére, a tanulásra és a kommunikációnk fejlesztésére. Vállalkozóként pedig elengedhetetlen készség a marketing és értékesítés területén.

A szövegírás az egyik legnagyszerűbb dolog, amit bárki, bármikor és bárhol használhat. Nem kerül vagyonokba. Nem kell hozzá semmi különleges csak egy papír és egy toll (ne csak mindig a számítógépen dolgozz).

Én mindenképpen arra biztatlak, hogy kezdj el írni. 

Hogy miről? 

Bármiről, ami eszedbe jut vagy ami foglalkoztat. 

Ha van egy problémád írd ki magadból. 

Ha van egy ötleted, akkor kezdj el arról írni. 

A végére érve pedig még mélyebb és alaposabb tudásod lesz az adott témában, vagy közelebb fogsz kerülni a megoldáshoz és a célodhoz.

Hajrá! 😉

A cikk tartalomjegyzéke

Ajándékok e-mailben

💎 Csatlakozz Te is azokhoz az emberekhez, akik rendszeresen olvassák a leveleimet, megkapják az ajándék tudásanyagokat és változást indítanak el az életükben.

🔒 Adataidat bizalmasan kezelem. Soha nem küldök SPAM üzeneteket és bármikor leiratkozhatsz.
A gombra való kattintással megerősíted, hogy az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltakat megismerted és elfogadod.